Творчі сходинки

Відділ освіти Любешівської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Загальноосвітня школа I-III ст. с.Бірки

Щоб урок літератури
був цікавим та барвистим
(Використання інноваційних методів навчання на уроках зарубіжної літератури в 6 класі з теми «Пригоди та фантастика»)











Ковалик Тетяни Іванівни,
вчителя зарубіжної літератури

2017рік


Збірник розробок  уроків із зарубіжної літератури з використанням
 інноваційних технологій, а також ІКТ з теми Пригоди та фантастика
стануть у пригоді колегам, які прагнуть урізноманітнити свою методичну палітру



Автор упорядник: Ковалик Тетяна Іванівна, вчитель зарубіжної літератури
Рецензенти: Радкевич Людмила Анатоліївна, завідувач РМК відділу освіти,
Яцик Любов Миколаївна, керівник  ОМО філологічних дисциплін,
Домашич Мирослава Василівна, заступник директора з навчально-виховної роботи загальноосвітньої школи ӏ-ӏӏӏ ст. с.Бірки








Розглянуто на засіданні методичної ради РМК (протокол Ν 3  від  27.02.2017р.)



Зміст
Вступ……………………………………………………………………………3
I. Розробки уроків
Урок №1.Роберт ЛьюїсСтівенсон. Роман «Острів скарбів»………………..5
   Урок№2.Уславлення сміливості, винахідливості, порядності у романі
Р. Стівенсона «Острів скарбів…………………………………………………10
Урок №3. Хто вони - джентльмени долі? Система образів роману Стівенсона «Острів скарбів» (Сільвер та ін.)…………………………………………….16
Урок№4. Етапи духовного переродження Скруджа………………………..25
ІІ. Список використаної літератури………………………………………….38
III. Додатки до уроків…………………………………………………………39





Урок №1
Тема: Роберт Льюїс Стівенсон. Роман «Острів скарбів»

Мета: познайомити учнів з біографією та творчістю Р. Л. Стівенсона; закцентувати увагу на історії створення роману; розвивати навички виразного читання; прищеплювати любов до книги, продовжити роботу в групах.

Обладнання: портрет Р. Л. Стівенсона, виставка творів письменника, презентація «Р. Л. Стівенсон. Життя та творчість».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
У мене в кишені завжди
були дві книжки: одну
я читав, у другій писав..
Так я і жив, зі словами.
Р. Л. Стівенсон
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Осінь… Тихо падає жовте листя …Цієї пори кожна людина задумується над питанням: « Хто вона?Що доброго принесла людям? Який у неї є скарб?» Для когось це гроші, і гроші, для іншого – душевний спокій, чистота, любов до ближнього, щастя бачити здоровими рідних, посмішку дитини на уроці ,першу квітку- саме життя.
- А що для вас є скарбом?(Відповіді учнів)
Свій скарб мав і Стівенсон.(Записуємо тему уроку та епіграф)

II.Вивчення нового матеріалу
- Стівенсон хоч і страждав на сухоти із 12 років, але дуже любив життя, старався приносити щастя іншим. Це і був його незвичайний душевний скарб. Давайте послухаємо його інтервʼю з журналістом(випереджувальне завдання)
1) Лекція вчителя з паралельним переглядом презентації «Р. Л. Стівенсон. Життя та творчість».
Англійський прозаїк і поет, публіцист Роберт ЛьюїсСтівенсон народився 13 листопада 1850 року у старовинному шотландському місті Единбурзі маленьким та хворобливим хлопчиком. Більше дітей у сімї не було.
Батько називав хлопчика Смаут, що в перекладі означало «Мальок». Усі інші – Лу, скорочено від Льюїса.
Маленький Лу був кволою дитиною, протягом тривалого часу автор, за його висловом, перебував у Країні Ліжка. Він жив в уявному світі; оточуюча реальність видавалася малому занадто обтяжливою. Хлопчина уявляв, що диван-це гори, ковдра – голубе море. Солдатики обминали на своєму шляху снігові
вершини – подушки. Мав він також і свої скарби: горіхи, свисток, камінь, що

5
містив у собі золото. Відданим другом Льюїса була його няня ЕлісонКенінген, яку хлопчик називав Каммі. Саме в неї просив пробачення за свої пустощі малий і саме ця проста жінка часто читала йому казки з якоїсь старої книжки,
розповідала шотландські балади, повір’я, читала вірші Роберта Бернса та
 переповідала жахливі історії про привидів, розбійників, мучеників, які по краплі збагачували уяву хлопчика. Уже в семирічному віці Лу почав сам складати фантастичні оповідання, розказуючи їх мамі, численним кузенам і, звичайно, няні. Вже зрілим письменником Стівенсон скаже: «Якщо я справді художник і мені судилось залишити слід у літературі, то цим я зобовязаний моїй нянечці».
Батько Лу, продовжуючи родинну справу, як і його дід, будував і постійно інспектував «маяки Стівенсонів». Він рідко бував удома, але не пропускав жодної можливості поспілкуватися з своїм сином. На ніч він розповідав дивовижні історії, в котрих парусники, придорожні таверни, розбійники, старі досвідчені моряки, мандрівні торгівці. Згодом, вже будучи студентом, Свівенсон перед сном сам вигадував різні сюжети, які продовжувались усні.
Батьки бачили єдиного сина продовжувачем родинної справи, або, хоча б, адвокатом. Але його приваблювали лише література та подорожі...
На жаль, поряд з уявними романтичними історіями існувала загрозлива реальність. Письменник з 13 років хворів на туберкульоз. Незважаючи на слабке здоровя та недугу Стівенсон багато подорожував Францією, Голландією, Німеччиною, був в Америці. Хвороба, що прогресувала, вимагала мякого клімату, так Стівенсон оселився на острові Самоа, що у Тихому океані. Проживши на острові чотири останні роки життя, письменник подружився з туземцями, котрі нагородили його почесним прізвиськом Тусітала – Творець історії.

-  Хто доповнить розповідь про його життя? (Відповіді учнів)
Останні роки життя (відео)


1)    Бліц-вікторина
-         Хто за національністю Стівенсон? (шотландець)
-         Ким був його батько? (інженером)
-         Якою родинною справою займались чоловіки у сімї Стівенсона? (будували маяки)
-         Скільки дітей було у сімї письменника? (він один)
-         Якою країною подорожував малий Лу? (Країною Ліжка)
-         Якою була перша назва острова скарбів? («Корабельний кухар»)
-         Ким приходився Стівенсону Л. Осборн (пасинком)
-         В якому році роман вперше вийшов окремим друком? ( у 1883р.)
-         Вкажіть назву острова на якому останні чотири роки проживав Стівенсон? (Самоа)
-         Як називали жителі острова письменника? (Тузітала)
-         Що збудували самоанці для Стівенсона? (Дорогу подяки)                            6



(Взаємоперевірка)
- Які твори Стівенсона ви прочитали?

Такий чистий , світлий образ лишив Стівенсон,  як і його книги (відео).Вивчаючи творчість того чи іншого    письменника, літературні критики та читачі намагаються віднайти творчі джерела автора у його житті. Ознайомившись на уроці з біографією та творчим доробком Стівенсона, спробуйте погодитись чи заперечити це твердження. Аргументуйте свої відповіді.

2)    Історія створення роману.(Випереджувальне завдання)
Передусім Стівенсон прославився як дитячий письменник. У творчій спадщині письменника найбільшою популярністю користується роман «Острів скарбів» (1883) І хоча він не був першим у творчості митця, та той називав його – «моя перша книга».
Історія задуму і написання роману повязана з одруженням Стівенсона із американкою Фанні Осборн. Спільних дітей у подружжя не було і молодший син дружини Ллойд став для письменника і сином, і другом, і співавтором.
Одного разу, під час канікул, Ллойд, у пориві натхнення, за допомогою чорнила та акварельних фарб перетворив свою кімнату на картинну галерею. Прагнучи показати свій художній хист, Стівенсон намалював картину острова, котра була старанно розфарбована, а зверху було надписано назву «Острів скарбів». Контури острова нагадували дебелого дракона, котрий здійнявся на задні лапи. Топонімія острова приваблювала загадковими назвами: гора Підзорна Труба, острів Кістяка, Північна бухта.
Наступного ранку Стівенсон запросив Ллойда до себе і прочитав йому початок рукопису, що називався «Корабельний кухар». Робота над романом виявилась захоплюючою. Щодня зявлявся новий розділ. Їх у Бремері було написано пятнадцять. Переїхавши до Швейцарії, письменник з такою ж наполегливістю та натхненням продовжує у Давосі незакінчений роман, і, пишучи по розділу в день, на одному диханні завершує його.
Написання роману захопило всю сімю письменника. Щовечора родина слухала наступний розділ роману, критикувала та вносила свої корективи.
У 1883 році «Острів скарбів» було видруковано окремим виданням. Після виходу роману три літери Р. Л. С. – стали відомі всьому світові.
ЛлойдОсборн, до чиїх рук потрапило книжкове видання твору, був дуже здивований, коли прочитав присвяту: «Л. О., американському джентльменові, присвячує цю оповідь, задуману, й нарешті завершену у згоді з класичними його смаками, - вдячний за багато спільно проведених приємних годин – автор». Початкові літери були зрозумілі лише пасинкові та його рідним. Щирі слова письменника – визнання значної ролі Ллойда у написанні роману.
« Острів скарбів» - не єдиний твір Стівенсона. З-під його пера вийшли романи «Чорна стріла», «Володар Баллантре» та інші.
Завершилось життя Стівенсона на острові Самоа, що у Тихому океані. Вершина
7




гори Васа стала вічним притулком письменника. Поблизу могили заборонено полювання, щоб до Стівенсона могли злітатись птахи. На могилі викарбувані рядки його вірша « Реквієм»:

Під зірками небосхилу
Покладіть мене в могилу,
Я любив цю землю милу,
Жив щасливий, вмер щасливий.

І на камені простому
Викарбуйте ви по тому:
Повернувсь моряк додому,
З пагорбів прийшов мисливець.
(переклад М. Стріхи)
3)Робота з літературознавчими термінами.
 - Дайте визначення роману;
 - Які твори називаються пригодницькими?
4) Робота з підручником.
Читання та обговорення перших 7 розділів роману.
(ВІДЕО-1)
Робота в групах
Група1
1)    Хто виступає оповідачем в романі «Острів скарбів» Стівенсона?
2)    Знайдіть опис Старого моряка ,що поселився в трактирі. Хто він?
3)    Про що застерігав Біллі Бонс хлопця?
4)    Що вбило капітана?
5)    А що знайшли в скрині пожильця?
(Відео №4)
Група2
1)    Зачитайте, яким був сквайр?
2)    Що було в пакеті?
3)    Хто набрав команду?
4)    Яка назва шхуни?
5)    Чим був незадоволений капітан шхуни?
Група 3
1)    Як проходило плавання?
2)    Що ми дізнаємося про життя Джона Сільвера?
3)    Про що дізнається Джим, сидячи в бочці?
Група 4
1)    Назвіть острів, куди прибула команда?
2)    За що вибачився перед капітаном сквайр?
3)    Скільки чоловік із команди були вірні капітанові?
4)    Кого заколотники визнали капітаном?

8

Вправа «Сюжетний ланцюжок»
1.Пю приносить чорну мітку
2.Смерть батька
3.Взаїзді поселився незвичайний чоловік
4.Сварка Біллі Бонса з Чорним Псом
5.Карта острова скарбів
6. Подорож на «Іспанйолі»
7.Пірати визнають капітаном Сільвера
8. Що почув Джим сидячи в бочці?

Отже, сьогодні ми познайомились з такими героями:

Гра «Навчаємось разом»

ДжимХокінс
кок
Лівсі
юнга
Трелоні
капітан
Смолетт
пірат
Джон Сільвер
лікар
Біллі Бонс
сквайр

-                     А чи були ще пірати на кораблі?(відповіді учнів) Ось про них ми поговоримо на наступних уроках.
ІІІ .   Підсумки уроку
«Мікрофон»
-         Хто з героїв вам сподобався найбільше і чому?(Складання сенкану)
Джим
Розумний, добрий
Спостерігає, вирішує, допомагає
Знаходить вихід у скрутну хвилину
Герой

IV   Домашнє завдання:
продовжити знайомство з романом «Острів скарбів» , дочитати твір
(ст.221-247);
скласти сенкан до слова «пірат», намалювати малюнки.
Індивідуальні творчі завдання: підготувати презентацію про Джона Сільвера та інших піратів.
9 

Тема:Уславлення сміливості, винахідливості, порядності у романі Р. Стівенсона «Острів скарбів»
Мета: розвивати навички складання характеристики літературного героя, виявлення причини його вчинків, зв’язного мовлення; вчити працювати в групі, уміти робити висновки із сказаного , виховувати прагнення до високих моральних цінностей.
Обладнання: ілюстрації до роману, роздатковий матеріал,. картки-інформатори, відео.
Тип уроку: комбінований.
                                                               Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Золото, гроші,вілли , мільйони… Ми чуємо майже не щодень із телепрограм, із розмов з батьками та друзями. І дуже часто це не  збігається із словами доброта, порядність, чесність, щирість людяність. Тому епіграфом нашого уроку будуть слова поета X ст. Фірдоусі :
                                                   «Закон людяності - ось мій закон»
- Кого з героїв роману Стівенсона вони стосуються? (Джим Хокінс, капітан Смолетт, лікар Лівсі, сквайр Трелоні)
Гра «Впізнай героя»
1. Літературний диктант «Упізнай героя»
1) «Завів його я у кімнату і пам’ятаю, що цей витончений, вишукано одягнений молодий чоловік у білосніжній перуці, чорноокий, чудово вихований, вразив мене своєю несхожістю на сільських незграб, які відвідували наш трактир». (Лікар Лівсі)
2) «Це був високий чоловік, більше 6 футів на зріст, гладкий, з повним суворим обличчям, що загрубіло й обвітрилося під час довгих мандрів. У нього були чорні рухливі брови, які свідчили, що їхній власник не злий, але пихатий і має запальний характер». (Сквайр Трелоні)
10

3) «Він прекрасний чоловік, але впертий, як чорт». (Капітан Смолетт)
4) «Він був людиною похмурою. Все на кораблі дратувало його. Він розказав нам про причини свого невдоволення…». (Капітан Смолетт)
5) «Мені до душі цей хлопчисько. Кращого за нього я не зустрічав. Він більше схожий на чоловіка, ніж такі щури, як ви». (Джим Хокінс)
ІІ. Робота над темою уроку
Сьогодні ми об’єдналися в групи ,щоб поговорити про Джима Хокінса. Яким ви його уявляєте?(Відповіді учнів)
Це хлопчик викликає захоплення не тільки у друзів , а й у піратів. Навіть  Джон Сільвер захоплений його добротою.
Вправа «Літературне лото» (Поставити в літературному порядку віхи життя Джима Хокінса).
1.Укорчмі «Адмірала Бенбоу».
2.Нічна пригода.
3. Юнга на кораблі.
4.На острові.
5.Зустріч з Беном Ганом.
6.Необдумані вчинки.
7. У полоні.
8.Порятунок і повернення додому.
Вправа «Взаємоперевірка»
Робота в групах
Група №1
-         Що вам відомо про дитинство Джима?
-         Яка пригода підштовхнула його до серйозних вчинків?
-         Як Джим діяв в критичних ситуаціях?(Розсудливо, робив правильний вибір).
                                         11

 Інформаційна картка №1
Отже, Джим – сміливий хлопчик, кмітлива, спостережлива людина…
«Продовж речення»: Джим — …
- Дитина, хлопчик, який пройшов через недитячі пригоди, випробування.
       ↓
Сміливий хлопчик (епізоди: втеча від піратів → порятунок матері → початок небезпечної подорожі → втеча з корабля → зустріч з Беном Ганом → бій з піратами на острові → втеча з острова → загарбання корабля → вбивство пірата Хендса → перебування у заручниках → щасливий порятунок).
       ↓
- здогадувався, що Сільвер і є одноногий моряк;
- розповів про карту лікареві та сквайрові;
- повідомив друзів про підготовку бунту;
- уважно спостерігав за поведінкою пораненого Хендса;
- зрозумів, що Сільвер здатний на зраду;
- вразив піратів своїми вчинками й обіцяв урятувати їх від шибениці.
        ↓Викликає повагу.
  Група№2
-         Як ставилися до Джима члени команди?
-         Який відчайдушний вчинок зробив Джим?
-         Чим це скінчилося?(Вийшов у відкрите море та хотів дістатися Піщаної коси, знайти Білу скелю, де був човен Бена Гана).
12
-         Що на вашу думку, зробив герой  неправильно?(Здійснив самовільний вчинок, нікого не попередив, покинув людей напризволяще).

Отже, Джим – неслухняний хлопець…
                                           
Інформаційна картка №2
- Неслухняний хлопчик, він робить, що заманеться, й саме тому рятується сам і допоможе своїм друзям;
- підслуховує розмову заколотників, сидячи у діжці з яблуками;
- тікає на острів і зустрічає відлюдника Бена Гана, який потім вбиває декількох піратів і розповідає про знайдені скарби;
- тікає з укріплення, розшукує човен Бена Гана, пробирається на борт «Іспаньйоли», рятує корабель.
       ↓
Викликає подив і повагу.
Група №3
-         Як поводиться Джим у ворожому таборі? П  еред яким вибором стоїть хлопець?
-         Подумайте, чому Джим не пішов з доктором Лівсі?
-         Як він відноситься до Бена Гана?
Отже , Джим – чесний хлопець…
                                       Інформаційна картка №3
Викликає захоплення, здивування.
- Чесний хлопець:
- не прагне багатств Біллі Бонса;
- дотримує свого слова;
13
- не жадібний (Про скарби, що залишилися на острові, він сказав: «Нехай вони там і залишаються, на тому острові»).
       ↓
Викликає повагу.
                                                    
Група№4
-         Як Джим відноситься до скарбів? (ст.245) На, що перетворився Острів скарбів (ст.247)?
-         Як ви вважаєте, на що герой потратить свої гроші?(На навчання , щоб стати капітаном).
-         Яку рису характеру ви вважаєте основною в образі юнги? (Доброта, адже він жаліє хворого батька,…).
Отже, Джим – добра людина, готова прийти на допомогу…

         ІНФОРМАЦІЙНА КАРТКА №4
- Добра людина;
- жаліє хворого батька;
- плаче над померлим Біллі Бонсом;
- перев’язує рану, піклується про пірата Хендса;
- співчуває Сільверу-каліці;
- не тримає зла на піратів.
Висновки груп. Яким вам запам’ятався Джим?
Випереджувальне завдання. « Джим - мій улюблений герой.»
(Повідомлення капітанів команд)
III. Закріплення
1. Над чим вас заставив задуматися Джим Хокінс?
14
2.Що , для людини найважливіше?
3.Яку роль відіграють для вас гроші?
- Отже, гроші звичайно грають велику роль у нашому житті, але це чесно зароблені гроші і повинно їх бути в міру. Куди цінніше доброта, любов, дружба, здоров’я, чого навіть за гроші не купиш.
Вправа «Вправа жовто-голубі метелики»
-         Складаємо ідеал сучасної людини(Відповіді учнів)
Я вірю, що з вас виростуть справжні люди, для яких основний закон життя – людяність

IV. Домашнє завдання:
- письмова відповідь на питання «Що приваблює мене в образі Джима Хокінса?»
- підготувати повідомлення про  піратів
V.Оцінювання



Тема: Хто вони - джентльмени долі?    Система образів роману Стівенсона «Острів скарбів» (Сільвер та ін.)
Мета: розкрити негативні риси героїв-піратів; вчити розрізняти щирість і лицемірство на прикладах з роману; вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати зв’язне мовлення; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ілюстрації до роману, роздатковий матеріал, презентація. 


Люди, будьте людяними

Жан-Жак Руссо
Хід уроку
І.Організаційний момент 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності 
Слово вчителя.
На  своїх партах ви побачили незвичайний прапор. Як ви гадаєте чий це?
 -Так , це прапор піратів («Веселий Роджер»)
Пірати мали свій прапор «Веселий Роджер». Що ж означає ця назва? Існує дві версії виникнення цього словосполучення. Перша — пірати під час зустрічі з іншим судном спочатку піднімали чорний прапор (для попередження), а потім — червоний, що означало: на помилування розраховувати не варто. Можливо, назва червоного прапора Joli rouge потім змінилась на співзвучне англійське Jolli Roger — веселий Роджер. Друга версія пов’язана з тамільськими піратами, які називали себе «Алі раджа», що означає — володарі моря. Це словосполучення також співзвучне англійському «Джолі Роджер».
III.              Актуалізація опорних знань
Тема уроку: Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності у романі Р.Стівенсона «Острів скарбів»
Кого з героїв можна помістити під цей прапор?






16
-         Що їх об’єднує?(Відповіді учнів)
-         Так, бажання наживи, гроші . Гроші, великі гроші були девізом їх життя. За них вони готові віддати честь, совість, саме життя.
-         Хто ж такі пірати?
(Робота з картками №1,2)
(Відео «Вгадай героя» №2)
Другу мітку було вирізано із Біблії, де із зворотньої сторони було написано «Пси та вбивці»
-         Чи випадково це? (Ні)
Стівенсон хоче показати , що дії піратів не мають нічого святого, а заради грошей готові перебити один одного.
(Відео №13)
Робота з підручником (ст.217)
Завдання
«Що було у скрині?»
- На картках записані назви предметів. Треба вибрати тільки потрібні картки
та дописати ті предмети, які були у скрині й яких немає на картках.
Костюм, кружка, пістолети, годинник, мушлі, гроші, золото, карта, ніж, квадрант, ложка, трубка.
Ніж, ложка, трубка — зайві слова.
Тютюн, компаси, плащ — треба додати.
IV             Опрацювання теми уроку
1.  Слово вчителя.
(Звучить звук корабельного гонгу, шум моря.)
Словникова робота
Домашнім завданням вашим було знайти визначення слова «джентльмен».
Тож хто такі джентльмени? (Відповіді учнів )
 Давайте спробуємо розподілити героїв твору на дві команди
І команда «Джентльмени»  і ІІ команда « Джентльмени долі».

(Відповіді учнів)
Цитата Сільвера
« Так завжди буває з джентльменами удачі. Життя в них важке, вони ризикують потрапити на шибеницю, але їдять і п′ють.як бойові півні перед боєм.»
« Джентльмени удачі рідко довіряють один одному , але мене обдурити нелегко.»
-З якою метою герої із цих команд вирушають у подорож?                                 17
-         Про що думав Джим Гокінс, покидаючи рідну домівку? Знайдіть цитату у тексті.
(« І сам я теж вирушаю в море. У море на шхуні з боцманом, що грає на ріжку, з моряками, що носять кіски й співають моряцьких пісень. У морську подорож до незнаного острова шукати, закопані в землі скарби»)

А  яка мета була подорожі  Сільвера ? (Цитата)

Піратів треба засудити чи вони справжні герої й заслуговують на повагу?
 (Діти діляться на групи «за» або «проти», щоб аргументувати свою точку зору.)
Література для довідок
    Ніхто не знає, коли з’явилися перші пірати. Мабуть, це сталося тоді, коли у морі почали з’являтися неозброєні судна, що перевозили незліченні багатства. Легка здобич приваблювала піратів, і з часом такий вид заробітку  перетворився на спосіб життя. Перші згадки про морських розбійників у Давній Греції відносяться до VI ст.до н.е.. але цілком можливо, що вони існували і раніше.
   Найбільшого розвитку  піратство набуло в Англії під час правління королеви Єлізавети I. Перші експедиції англійських моряків були звичайними проявами законного піратства. Єлізавета I наказувала своїм капітанам перехвачувати як можна більше іспанських кораблів із золотом та забирати їх скарби. Та навіть, коли експедиції прийняли науковий характер, у морях все одно було багато піратів, які нападали та грабували їх.
  Команда на кораблі епохи Єлізавети перебувала у плаванні інколи протягом кількох років, між висадками на берег могло пройти декілька місяців. Однією з найбільш серйозних проблем, з якою зіштовхнулись капітани кораблів під час тривалих подорожей, була нудьга та, як наслідок, некерована поведінка команди. За умовами, що запаси прісної води були на кораблі обмежені. Єдиними розповсюдженими напоями були пиво, вино, що призводило до пияцтва не тільки на борту корабля, але і в портах.
     Відомо, що пірати мали свій прапор. Він був чорного кольору, на ньому зображувався череп та схрещені кістки,   і мав назву «Веселий Роджер». Існує версія виникнення цього словосполучення. Вона полягає у тому, що пірати під час зустрічі з судном спочатку піднімали чорний прапор для попередження, а потім – червоний, що означало «на пощаду не розраховуй». Можливо, назва червоного прапора Joli rouqe потім змінилась на співзвучне англійське Jolli Roqer – веселий Роджер.
-У нашому XXI столітті є пірати?
-Чому вони обрали такий спосіб життя? Чи може щось подобатися у піратстві?
 (Робота в зошитах)





                                                                                                                                     18

Картка №1
  
 Які «цеглинки» складають фундамент піратського життя ?
Шибениця

Самотність

Жадібність

Мандри                                                 

Небезпека

Зрада

Гроші

Ром

Розваги

Вбивство

Картка №2

Скласти сенкан до слова «пірати»
Пірати. 
Жорстокі, зухвалі.
Вбивають, грабують, ризикують.
Живуть одним днем
Джентельмени долі.

 «Світ піратів»
1. Робота з текстом (випереджувальне  завдання)
Навести цитати, зробити висновки щодо характеристики героїв.
Робота в групах
Кольорограма.
 Після характеристики кожного образу учні підбирають колір до образу героя.
1) Біллі Бонс
«Я пам’ятаю, немовби це було учора, як, важко ступаючи, він доплентався до наших дверей, а його морську скриню везли за ним на тачці. Це був високий, сильний, гладкий чоловік з темним обличчям. Просмолена кіска стирчала над коміром його засмальцьованого синього каптана. Руки у нього були обвітрені, у якихось рубцях, а шабельний шрам на щоці — бруднувато-білого кольору зі свинцевим відтінком».
«Він був не схожий на простого матроса».
«За його словами, він провів своє життя серед заклятих злочинців на морі».
«Ніколи ні з ким не розмовляв, тільки коли був дуже п’яний».
Висновок. Грубий, завжди п’яний колишній пірат був нешанобливим, лаявся, не платив хазяям таверни, принижував інших відвідувачів. Загинув від рук таких, як і він сам, злочинців.
19

2) Чорний Пес

«Він був блідий, з сірим обличчям. На лівій руці у нього не вистачало двох пальців. Нічого войовничого в ньому не було, хоча на поясі й висів кортик. Я завжди пильно стежив за кожним моряком, і пам’ятаю, що ця людина примусила мене замислитися. На моряка він був не схожий, і все ж я відчув, що він моряк».

«Чорний Пес, незважаючи на свою рану, побіг з такою швидкістю, що через хвилину зник за пагорбом».

Висновок. Пірат Чорний Пес не сміливець (боявся Біллі Бонса), лицемірний, хитрий: щоб вивідати, де знаходиться Біллі, розмовляв з Джимом ласкаво, лагідно, а коли той не послухався, почав лаятися. Після бійки з Біллі Бонсом рятується втечею.

3) П’ю

«Раптом я помітив чоловіка, що повільно брів по дорозі. Очевидно, він був сліпий, тому що дорогу перед собою нащупував ціпком. Зігнутий від старості чи через хворобу, він був загорнутий у старий, обідраний матроський плащ з капюшоном, який робив його ще потворнішим. Ніколи в житті я не бачив такої страшної людини».

«Ніколи я ще не чув такого жорстокого, холодного й огидного голосу. Цей голос налякав мене сильніше, ніж біль».

«П’ю і справді був схожий на скаженого. Останні заперечення розбійників зовсім розлютили його. У приступі несамовитої злоби він підняв свого кийка і, кинувшись наосліп на товаришів, почав їх лупцювати».

Висновок. Колишній пірат, каліка, він пустив за вітром своє багатство, а потім жебракував, вбивав людей. Сміливий, відважний, але закостенілий у своєму гріху чоловік; він злий, жорстокий до Джима, Біллі, навіть до своїх товаришів.
-         Зачитайте монолог Сільвера про піратство.
-         Робота за таблицею «Джон Сільвер»









20

 Характеристика образу Джона Сільвера
- Чи є серед піратів герої, яким симпатизує автор?
- Чим відрізняється Джон Сільвер від морських розбійників? Чому автор  залишає його живим в кінці твору?
- Використовуючи цитатний матеріал, охарактеризуйте Сільвера:  

«Ні, цей охайний і добродушний хазяїн трактиру зовсім не був схожий на розбійника»

Вміння удавати когось іншого, лукавити

«Сільвер стрибав на своїй милиці, стукав кулаком по столах з таким щирим обуренням, що навіть суддя і Олд Бейлі або лондонський поліцейський повірили б у його цілковиту невинність»

Акторські здібності

«Сільвер виявився надзвичайно цікавим співрозмовником. Про кожного корабля, якого ми минали, він повідомляв мені безліч відомостей... Він пояснював мені, що відбувається в порту... Я поступово став розуміти, що кращого за Сільвера товариша під час морської подорожі не знайдеш»
21

Знання морської справи

Лікар Лівсі: «Джон Сільвер мені подобається». Сквайр Трелоні: «Чудовий хлопець»

Уміння справляти враження на інших людей

«Мені 50 років. Повернувшись із цього плавання, я буду жити так, як найсправжнісінькі джентльмени»

Мрія

«Я ходив у море спочатку з Інглендом, потім з Флінтом. А тепер вийшов сам»

Життєвий досвід

«А мене боявся сам Флінт. Боявся мене й пишався мною... Старі пірати Флінта були слухняними, мов вівці»

Суворість

«Незважаючи на те, що йому було прикро, Сільвер стримався і не виявив себе»

Хитрість, витриманість, прагматичність

«Я люблю розумні докази»

Розум, раціоналізм

«Мені до душі цей хлопчисько. Кращого ніж він я не бачив. Він удвічі більше схожий на чоловіка, ніж такі щури, як ви»

Щирість, справедливість, сміливість

«У мене поки що є голова на плечах, і я вирішив перейти на бік сквайра... Я знаю правила гри і розумію, що програв»

Здатність до зради

«Я думав... насамперед про ту надзвичайну гру, яку вів Сільвер, однією рукою утримуючи ватагу розбійників, а іншою хапаючись за будь-який засіб, щоб урятувати своє нікчемне життя»

Хитрість, зрадливість, розум


22
«Сільвер, підстрибуючи, шкандибав на своїй милиці. Ніздрі його роздувались. Він лаявся, мов скажений, коли мухи сідали на його розпашіле, спітніле обличчя. Він несамовито смикав за мотузку, поглядаючи на мене зі смертельною ненавистю. Він більше не намагався приховати свої думки»

Ненависть, лицемірство

«Сільвер знову став таким самим ласкавим, ввічливим, запобігливим поваром, яким був під час нашого плавання»

Пристосовництво

 Висновок. Джон Сільвер — неоднозначна особистість. У його характері переплелися позитивні й негативні риси. Від природи щедро наділений розумом, кмітливістю, акторськими здібностями, він міг би багато досягти у житті. Але хибний крок, зроблений в юності, призвів його до піратства як способу життя і перекреслив усі можливості, які мала ця смілива, розумна людина.

-         Чи є в піратів шанс змінитися? Яку думку стверджує Стівенсон в романі?
-         Яку роль  в її розкритті  відіграє  образ Бена  Ганна? 
Порівняти образи Робінзона та Бена Гана (ВІДЕО ПРО Бена Гана №9)
-         Чи є шанс змінитися у Джона Сільвера?
V. Підсумки уроку                

-         Чому команда капітана Смолетта , яка була набагато меншою, ніж команда Сільвера, змогла перемогти? ( У них були дисципліна та порядок, вони підтримували один одного, поважали )
- Як закінчується життя піратів?
Учитель. Мабуть, такий підсумок життя піратів промовляє сам про себе. Можливо, якби у юності ці люди могли передбачити, на що перетвориться їхнє життя, вони б зробили інший вибір. Недарма просвітитель Жан-Жак Руссо «Люди, будьте людяними»
3.Закріплення
Метод гронування
Створення збірного образу пірата
1.Пірат – морський грабіжник, розбійник.
2.У  пірата немає домівки, він живе одним днем.
3. Скарб, здобутий кров
П’ю, ховає в надійному місці.
4.Рідко доживає до старості.
5.Лише одиниці скористалися своїм скарбом
23


VІ. Домашнє завдання
1.Знати зміст твору, підібрати цитати для характеристики Джима Хокінса.
2.Скласти презентацію до образу героя (iндив. завдання)





















 Тема: Хто вони - джентльмени долі?    Система образів роману Стівенсона «Острів скарбів» (Сільвер та ін.)
Мета: розкрити негативні риси героїв-піратів; вчити розрізняти щирість і лицемірство на прикладах з роману; вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати зв’язне мовлення; виховувати прагнення до самовдосконалення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ілюстрації до роману, роздатковий матеріал, презентація. 


Люди, будьте людяними

Жан-Жак Руссо
Хід уроку
І.Організаційний момент 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності 
Слово вчителя.
На  своїх партах ви побачили незвичайний прапор. Як ви гадаєте чий це?
 -Так , це прапор піратів («Веселий Роджер»)
Пірати мали свій прапор «Веселий Роджер». Що ж означає ця назва? Існує дві версії виникнення цього словосполучення. Перша — пірати під час зустрічі з іншим судном спочатку піднімали чорний прапор (для попередження), а потім — червоний, що означало: на помилування розраховувати не варто. Можливо, назва червоного прапора Joli rouge потім змінилась на співзвучне англійське Jolli Roger — веселий Роджер. Друга версія пов’язана з тамільськими піратами, які називали себе «Алі раджа», що означає — володарі моря. Це словосполучення також співзвучне англійському «Джолі Роджер».
III.              Актуалізація опорних знань
Тема уроку: Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності у романі Р.Стівенсона «Острів скарбів»
Кого з героїв можна помістити під цей прапор?






16
-         Що їх об’єднує?(Відповіді учнів)
-         Так, бажання наживи, гроші . Гроші, великі гроші були девізом їх життя. За них вони готові віддати честь, совість, саме життя.
-         Хто ж такі пірати?
(Робота з картками №1,2)
(Відео «Вгадай героя» №2)
Другу мітку було вирізано із Біблії, де із зворотньої сторони було написано «Пси та вбивці»
-         Чи випадково це? (Ні)
Стівенсон хоче показати , що дії піратів не мають нічого святого, а заради грошей готові перебити один одного.
(Відео №13)
Робота з підручником (ст.217)
Завдання
«Що було у скрині?»
- На картках записані назви предметів. Треба вибрати тільки потрібні картки
та дописати ті предмети, які були у скрині й яких немає на картках.
Костюм, кружка, пістолети, годинник, мушлі, гроші, золото, карта, ніж, квадрант, ложка, трубка.
Ніж, ложка, трубка — зайві слова.
Тютюн, компаси, плащ — треба додати.
IV             Опрацювання теми уроку
1.  Слово вчителя.
(Звучить звук корабельного гонгу, шум моря.)
Словникова робота
Домашнім завданням вашим було знайти визначення слова «джентльмен».
Тож хто такі джентльмени? (Відповіді учнів )
 Давайте спробуємо розподілити героїв твору на дві команди
І команда «Джентльмени»  і ІІ команда « Джентльмени долі».

(Відповіді учнів)
Цитата Сільвера
« Так завжди буває з джентльменами удачі. Життя в них важке, вони ризикують потрапити на шибеницю, але їдять і п′ють.як бойові півні перед боєм.»
« Джентльмени удачі рідко довіряють один одному , але мене обдурити нелегко.»
-З якою метою герої із цих команд вирушають у подорож?                                 17
-         Про що думав Джим Гокінс, покидаючи рідну домівку? Знайдіть цитату у тексті.
(« І сам я теж вирушаю в море. У море на шхуні з боцманом, що грає на ріжку, з моряками, що носять кіски й співають моряцьких пісень. У морську подорож до незнаного острова шукати, закопані в землі скарби»)

А  яка мета була подорожі  Сільвера ? (Цитата)

Піратів треба засудити чи вони справжні герої й заслуговують на повагу?
 (Діти діляться на групи «за» або «проти», щоб аргументувати свою точку зору.)
Література для довідок
    Ніхто не знає, коли з’явилися перші пірати. Мабуть, це сталося тоді, коли у морі почали з’являтися неозброєні судна, що перевозили незліченні багатства. Легка здобич приваблювала піратів, і з часом такий вид заробітку  перетворився на спосіб життя. Перші згадки про морських розбійників у Давній Греції відносяться до VI ст.до н.е.. але цілком можливо, що вони існували і раніше.
   Найбільшого розвитку  піратство набуло в Англії під час правління королеви Єлізавети I. Перші експедиції англійських моряків були звичайними проявами законного піратства. Єлізавета I наказувала своїм капітанам перехвачувати як можна більше іспанських кораблів із золотом та забирати їх скарби. Та навіть, коли експедиції прийняли науковий характер, у морях все одно було багато піратів, які нападали та грабували їх.
  Команда на кораблі епохи Єлізавети перебувала у плаванні інколи протягом кількох років, між висадками на берег могло пройти декілька місяців. Однією з найбільш серйозних проблем, з якою зіштовхнулись капітани кораблів під час тривалих подорожей, була нудьга та, як наслідок, некерована поведінка команди. За умовами, що запаси прісної води були на кораблі обмежені. Єдиними розповсюдженими напоями були пиво, вино, що призводило до пияцтва не тільки на борту корабля, але і в портах.
     Відомо, що пірати мали свій прапор. Він був чорного кольору, на ньому зображувався череп та схрещені кістки,   і мав назву «Веселий Роджер». Існує версія виникнення цього словосполучення. Вона полягає у тому, що пірати під час зустрічі з судном спочатку піднімали чорний прапор для попередження, а потім – червоний, що означало «на пощаду не розраховуй». Можливо, назва червоного прапора Joli rouqe потім змінилась на співзвучне англійське Jolli Roqer – веселий Роджер.
-У нашому XXI столітті є пірати?
-Чому вони обрали такий спосіб життя? Чи може щось подобатися у піратстві?
 (Робота в зошитах)





                                                                                                                                     18

Картка №1
  
 Які «цеглинки» складають фундамент піратського життя ?
Шибениця

Самотність

Жадібність

Мандри                                                 

Небезпека

Зрада

Гроші

Ром

Розваги

Вбивство

Картка №2

Скласти сенкан до слова «пірати»
Пірати. 
Жорстокі, зухвалі.
Вбивають, грабують, ризикують.
Живуть одним днем
Джентельмени долі.

 «Світ піратів»
1. Робота з текстом (випереджувальне  завдання)
Навести цитати, зробити висновки щодо характеристики героїв.
Робота в групах
Кольорограма.
 Після характеристики кожного образу учні підбирають колір до образу героя.
1) Біллі Бонс
«Я пам’ятаю, немовби це було учора, як, важко ступаючи, він доплентався до наших дверей, а його морську скриню везли за ним на тачці. Це був високий, сильний, гладкий чоловік з темним обличчям. Просмолена кіска стирчала над коміром його засмальцьованого синього каптана. Руки у нього були обвітрені, у якихось рубцях, а шабельний шрам на щоці — бруднувато-білого кольору зі свинцевим відтінком».
«Він був не схожий на простого матроса».
«За його словами, він провів своє життя серед заклятих злочинців на морі».
«Ніколи ні з ким не розмовляв, тільки коли був дуже п’яний».
Висновок. Грубий, завжди п’яний колишній пірат був нешанобливим, лаявся, не платив хазяям таверни, принижував інших відвідувачів. Загинув від рук таких, як і він сам, злочинців.
19

2) Чорний Пес

«Він був блідий, з сірим обличчям. На лівій руці у нього не вистачало двох пальців. Нічого войовничого в ньому не було, хоча на поясі й висів кортик. Я завжди пильно стежив за кожним моряком, і пам’ятаю, що ця людина примусила мене замислитися. На моряка він був не схожий, і все ж я відчув, що він моряк».

«Чорний Пес, незважаючи на свою рану, побіг з такою швидкістю, що через хвилину зник за пагорбом».

Висновок. Пірат Чорний Пес не сміливець (боявся Біллі Бонса), лицемірний, хитрий: щоб вивідати, де знаходиться Біллі, розмовляв з Джимом ласкаво, лагідно, а коли той не послухався, почав лаятися. Після бійки з Біллі Бонсом рятується втечею.

3) П’ю

«Раптом я помітив чоловіка, що повільно брів по дорозі. Очевидно, він був сліпий, тому що дорогу перед собою нащупував ціпком. Зігнутий від старості чи через хворобу, він був загорнутий у старий, обідраний матроський плащ з капюшоном, який робив його ще потворнішим. Ніколи в житті я не бачив такої страшної людини».

«Ніколи я ще не чув такого жорстокого, холодного й огидного голосу. Цей голос налякав мене сильніше, ніж біль».

«П’ю і справді був схожий на скаженого. Останні заперечення розбійників зовсім розлютили його. У приступі несамовитої злоби він підняв свого кийка і, кинувшись наосліп на товаришів, почав їх лупцювати».

Висновок. Колишній пірат, каліка, він пустив за вітром своє багатство, а потім жебракував, вбивав людей. Сміливий, відважний, але закостенілий у своєму гріху чоловік; він злий, жорстокий до Джима, Біллі, навіть до своїх товаришів.
-         Зачитайте монолог Сільвера про піратство.
-         Робота за таблицею «Джон Сільвер»









20
http://krol-sh1.at.ua/svitovaLit/img10.jpg

 Характеристика образу Джона Сільвера
- Чи є серед піратів герої, яким симпатизує автор?
- Чим відрізняється Джон Сільвер від морських розбійників? Чому автор  залишає його живим в кінці твору?
- Використовуючи цитатний матеріал, охарактеризуйте Сільвера:  

«Ні, цей охайний і добродушний хазяїн трактиру зовсім не був схожий на розбійника»

Вміння удавати когось іншого, лукавити

«Сільвер стрибав на своїй милиці, стукав кулаком по столах з таким щирим обуренням, що навіть суддя і Олд Бейлі або лондонський поліцейський повірили б у його цілковиту невинність»

Акторські здібності

«Сільвер виявився надзвичайно цікавим співрозмовником. Про кожного корабля, якого ми минали, він повідомляв мені безліч відомостей... Він пояснював мені, що відбувається в порту... Я поступово став розуміти, що кращого за Сільвера товариша під час морської подорожі не знайдеш»
21

Знання морської справи

Лікар Лівсі: «Джон Сільвер мені подобається». Сквайр Трелоні: «Чудовий хлопець»

Уміння справляти враження на інших людей

«Мені 50 років. Повернувшись із цього плавання, я буду жити так, як найсправжнісінькі джентльмени»

Мрія

«Я ходив у море спочатку з Інглендом, потім з Флінтом. А тепер вийшов сам»

Життєвий досвід

«А мене боявся сам Флінт. Боявся мене й пишався мною... Старі пірати Флінта були слухняними, мов вівці»

Суворість

«Незважаючи на те, що йому було прикро, Сільвер стримався і не виявив себе»

Хитрість, витриманість, прагматичність

«Я люблю розумні докази»

Розум, раціоналізм

«Мені до душі цей хлопчисько. Кращого ніж він я не бачив. Він удвічі більше схожий на чоловіка, ніж такі щури, як ви»

Щирість, справедливість, сміливість

«У мене поки що є голова на плечах, і я вирішив перейти на бік сквайра... Я знаю правила гри і розумію, що програв»

Здатність до зради

«Я думав... насамперед про ту надзвичайну гру, яку вів Сільвер, однією рукою утримуючи ватагу розбійників, а іншою хапаючись за будь-який засіб, щоб урятувати своє нікчемне життя»

Хитрість, зрадливість, розум


22
«Сільвер, підстрибуючи, шкандибав на своїй милиці. Ніздрі його роздувались. Він лаявся, мов скажений, коли мухи сідали на його розпашіле, спітніле обличчя. Він несамовито смикав за мотузку, поглядаючи на мене зі смертельною ненавистю. Він більше не намагався приховати свої думки»

Ненависть, лицемірство

«Сільвер знову став таким самим ласкавим, ввічливим, запобігливим поваром, яким був під час нашого плавання»

Пристосовництво

 Висновок. Джон Сільвер — неоднозначна особистість. У його характері переплелися позитивні й негативні риси. Від природи щедро наділений розумом, кмітливістю, акторськими здібностями, він міг би багато досягти у житті. Але хибний крок, зроблений в юності, призвів його до піратства як способу життя і перекреслив усі можливості, які мала ця смілива, розумна людина.

-         Чи є в піратів шанс змінитися? Яку думку стверджує Стівенсон в романі?
-         Яку роль  в її розкритті  відіграє  образ Бена  Ганна? 
Порівняти образи Робінзона та Бена Гана (ВІДЕО ПРО Бена Гана №9)
-         Чи є шанс змінитися у Джона Сільвера?
V. Підсумки уроку                

-         Чому команда капітана Смолетта , яка була набагато меншою, ніж команда Сільвера, змогла перемогти? ( У них були дисципліна та порядок, вони підтримували один одного, поважали )
- Як закінчується життя піратів?
Учитель. Мабуть, такий підсумок життя піратів промовляє сам про себе. Можливо, якби у юності ці люди могли передбачити, на що перетвориться їхнє життя, вони б зробили інший вибір. Недарма просвітитель Жан-Жак Руссо «Люди, будьте людяними»
3.Закріплення
Метод гронування
Створення збірного образу пірата
1.Пірат – морський грабіжник, розбійник.
2.У  пірата немає домівки, він живе одним днем.
3. Скарб, здобутий кров
П’ю, ховає в надійному місці.
4.Рідко доживає до старості.
5.Лише одиниці скористалися своїм скарбом
23


VІ. Домашнє завдання
1.Знати зміст твору, підібрати цитати для характеристики Джима Хокінса.
2.Скласти презентацію до образу героя (iндив. завдання)






   Тема:      Етапи духовного переродження Скруджа
Мета:
-         вдосконалювати навички аналізу тексту тахарактеристики героїв;
-         розвивати образне та асоціативне мислення , творчу уяву;
-         сприяти формуванню гуманної особистості;
-         виховувати в дітей почуття людяності, милосердя, доброти.
 Тип уроку:урок узагальнення вивченого матеріалу
 Обладнання: дошка різдвяного настрою, новорічна ялинка, різдвяний віночок, свічка, ілюстративний та роздатковий матеріал, презентація, аудіо-супровід, мелодія-привітання «Щасливого Різдва»(англомовна),презентація.
                                                                   Не гроші роблять людину щасливою,  а … Хід уроку
I.                  Мотивація навчальної діяльності
Доброго дня! Ми раді вітати всіх наших гостей та учнів на святковому уроці, який проходить напередодні  Різдва – дня народження сина Божого. Свято, якого люблять як дорослі , так і діти. Адже всі ми родом із дитинства.
(Презентація. Картинки присвячені Різдву)
Любив його і Ч.Діккенс. Він писав:
-   «Ці радісні дні – дні милосердя , доброти, всепрощення.
Це єдині дні в усьому календарі , коли люди … вільно розкривають одне одному серця і бачать у  своїх ближніх, навіть бідних та знедолених, таких людей, як вони самі».
-         Які слова ви вважаєте ключовими?
-         А Різдво починається зі Свят-вечора
-         (Випереджувальне завдання: декламування вірша. На тлі музики учениця читає вірш .)
               Як казково вечір наплива,
В серці щем забутий ожива,
Тихо стукає у шибку
          Ніч Христового Різдва.                                                                              25

Це приходить той чарівний час,
Що до неба повертає нас.
Квітне втіха , в’яне лихо
І зникає біль образ.
Ніч Різдва, ніч любові,
Освяти нас, освяти
І у душах да воскресне
Віщий промінь чистоти.
Хай же музика небесна
Тихо лине з висоти,
Щоб на світі люди знову
Обнялися, як брати.
- А які асоціації виникають у вас, діти, зі словом «Різдво»?
Асоціативний кущ «Різдво»
- Люблять Різдво і на Україні.
Здавна люди очікували ці дива і вірили в прикмети. Потрібно помиритися навіть з ворогами, щоб у Новому році було мирно в хаті та поза хатою. Всі члени родини були вдома, бо коли хтось десь заночує, той цілий рік буде блукати по світі.
А ще здавна українці на покуті ставили «дідух» - сніп жита – щоб увесь рік жити багато. А під скатертину клали зубки часнику, щоб злу силу відігнати. На столі – лише пісні страви. А потім молодь ішла колядувати, вітаючи один одного зі святом.
(Відео «Зірка»)
-         А ще однією з прикмет була: у свят – вечір не можна прибирати їжу зі столу, бо вночі прийдуть душі померлих родичів у гості.                            У те, що приходять душі померлих, вірив і Ч.Дікенс. Так як до Скруджа прийшов привид Марлі, що дав змогу переродитись, змінитися нашому головному героєві.
(Відео«Марлі»)
-         Та чи станеться диво у житті героя? Та яким він стане?
Саме про це ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці.
Прошу записати число та тему уроку та епіграф
Тема: Етапи духовного переродження Скруджа
 Епіграф: Не гроші роблять людину щасливою, а…
А що саме?
І на таке питання ми дамо відповідь в кінці уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Сьогодні ми об’єднались в групи , щоб простежити шлях СкруджаРіздв’яної ночі, допомогти зрозуміти причини деградації та духовного переродження героя , а допоможе створити вам емоційний фон уроку вправа «Сюжетний ланцюжок»
                              27

(Вправа «Взаємоперевірка»)
Робота з текстом
- Де перебував герой на передодні Різдва?
- Як він ставиться до службовця?
- Чому діти залишили саме такі графіті на стіні?

             Словникова робота
    Графіті – малюнок на стіні
                

«Серце з льоду»
«Дерево з листочками»
«Обличчя Скруджа, у якого на місті очей-гроші»
«Кактус і золотими колючками»

- Зачитайте та зробіть висновок, яким ми бачимо Скруджана початку твору.
- Яка подія порушила стан холоднечі Скруджа?
Відео «Зустріч з небожем»
-         Що здивувало Скруджа?
-         Чому він не любив свято? (Відповіді учнів)
Висновок:
Скрудж зневажав людей, не любив Різдво , бо вони заважали заробляти гроші.
Герой поважав лише єдиного Бога-зеленого долара.

Вправа: скласти сенкан до слова «Скрудж» на малюнку з доларом                    28

Наприклад:
Скрудж
Самотній , багатий
Холодить, працює, зневажає
Щедрість - слово шкідливе
Молюск

-А чи завжди він був такий?
В цьому нам допоможуть розібратися духи Минулого,
Теперішнього та Майбутнього Різдва.

                              
29
Робота в групах
                                  Група №1
(Дух Минулого Різдва, відео 3-4)
1.Яки спогад для героя був найболіснішим?
2.Які книжки любив читати герой ?
3.Хто з рідних любив Скруджа? А чи він любив когось?

                     ( Відео №5)
4.Чому герой їх зрадив?
Висновок
-Отже, в дитинстві Ебенезер був добрим хлопчиком , любив читати книжки, плакав і сміявся, але був позбавлений батьківського тепла, турботи і любові тому,самотнє серце стало крижаним, і вньому посилились байдужість, зневага до оточуючих, а ще – жага до збагачення. Тепер гроші стали його Богом.
Тобто, відбувся процес деградації особистості.
Словникова робота
Деградація—це рух назад, поступове погіршення, занепад, втрата якихось властивостей.
                                            30


Робота  в групах
Заповнити таблицю «Ланцюжок помилок Скруджа» (Відповіді учнів)


-Отже, наш герой став багатим, а чи став він насправді щасливим?  В цьому нам допоможе розібратися Дух Теперішнього Різдва
                                          Група №2(відео 6)
-         Що вразило Скруджа в оселі Боба Кратчета?
-         Розглянемо таблицю   
- Чи любив хтось героя по-справжньому?                                                    
                                                                                                                            31
- Чи принесли гроші щастя ?(Вони зробили його відлюдкуватим, черствим та сварливим. Тому в ньому померли любов, щирість. Проте відвідавши сімю  Клерка, Скрудж зрозумів, що любов та доброта здатні зробити людину щасливою. Тепер  Ебенезер знав, що не гроші роблять людину щасливою, а людяність …(на екрані).

- Отже, людське щастя не залежить від багатства. Що треба зробити Скруджеві, щоб не повторити долю Марлі?(Відповіді учнів)

-         Так, Скрудж  зрозумів, напевне,цю істину,але заставив його змінитисялишень Дух Майбутнього.
32

Група №3
(Відео «Дух Майбутнього»)
- Яку страшну картину побачив герой?
- Чому так тихо стало в домі Кратчетів?
- Що просить у Духа Майбутнього герой?
Група №4
(   «Нинішнє Різдво» відео )
- Яку клятву дав собі Скрудж?(підр.стр.87, абзац 2)
- Як змінився Скрудж?
- Вправа « Новий Скрудж»






33


Вправа «Взаємоперевірка»


-Яким став новий Скрудж?
- Давайте підслухаємо, що про нього говорять його родичі.(Інсценізація.)
Ось іде його племінник Фред?
- А ще вірний клерк Боб(Інсценізація)

Отже, за одну Різдвяну ніч наш герой – комерсант, бізнесмен перетворився із страшного скнари, людиноненависника на благодійника та добряка. Так, Скрудж став справжньою людиною, коли відкрив своє серце людям.Тут стануть доречними слова Діккенса : «Має серце, май душу і будеш ти людиною на всі віки». Після того, як наш герой змінився, в його життя повернулися добро та милосердя. Отже, відбулося відродження героя.
Вправа – сенкан «Скрудж»
                                                                                                                                          34

Наприклад:                                                                                                                
                                         Скрудж
                             Людяний,милосердний
                            Любить,радіє, співчуває
                           Робить благодійний внесок
                                        Людина
IV. Закріплення матеріалу
-Так, що ж людині для щастя потрібно?(Відповіді учнів)
-Уміти робити добро людям
-Український письменник Д.Білоус писав:
Ближніх Бог велів любить.
І завжди для всіх і всюди
Треба нам добро робити.
І найкраще – знаю нині,
Коли совість підказала,
Так зроби добро людині,
Щоб вона про це й не знала.
-                     Сьогоднішнім подарунком для вас будуть теплі поради, які ви візьмете в доросле життя.

                        Поради
1.Добро роби, доброго кінця й дождешся.
2.Не роби нікому того, що тобі не миле.
3.Робиш добро-не кайся, робиш зло – зла сподівайся.
35
4.Як ми людям, так і люди нам.
5.Хто любить людей, того люди люблять.
6.З добрими людьми, завжди згоди можна дійти.
- Завдання: вибрати і пояснити прислів’я, яке найбільше запам’яталося, чому?
Вправа «Свічки надії»
-         Які риси характеру потрібні сучасній людині, щоб не перетворитись на Скруджа?

V. Оцінка учнів вчителем та самооцінка
Вправа «Самооцінка»
Учня 6 класу______________________________________________
Оцініть себе по кожному з зазначених напрямів від 0 до 2 балів
1.     Ви брали активну участь у роботі групи_________
2.     Ви внесли вдалі пропозиції, які врахувала група__________
3.     Ви висували цікаву ідею, що сподобалась іншим__________
4.     Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх_______
5.     Ви доповідали класу про результати роботи______________
6.     Ви виявляли себе як творча особистість_______________
Усього балів____________________________________
Оцінка учня_____________________________________
36



VI. Домашнє завдання:
1) скласти ланцюжок відродження головного героя;
2) підготувати усне повідомлення «Уроки Ч.Діккенса» (індивідуальне завдання)



















37


Література
1.     Богосвятська А. І. Як зробити смачний, ароматний, кольоровий урок літератури.-Львів: Норма, 2015.-3-15 с.
2.     Гениева Е. Ю., Парчевская Б. М. Тайна Чарльза Диккенса.- М.:
Книжная палата, 1990.-535с.
3.     Скляр С. С., Нечволод Л.І., Демяненко О. О. Нетрадиційні уроки із зарубіжної літератури.- Харків: Торсінг, 2004.-150-176 с.
4.     Сова Вікторія. Використання історичних відомостей на уроці літератури (на матеріалі роману Р. Л. СтівенсонаОстрів скарбів”)ΙΙ
Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2007-№1.-с.17-22.
5.     Олдингтон Р. Стивенсон (Портрет бунтаря)-М.: Молодая гвардія, 973.-140-179 с.
6.     Каєнко О. Інтелектуальна гра як засіб вдосконалення уроку.- К.:Шк світ, 2008,-4-7с.
7.     Усатова Г. О. Мандрівка на хвилях запитань (За романом Р. Стівенсона"Острів скарбів”)ΙΙВсесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2003.-№5.-С.22-27
8.     Чередник Л. Н. Світова література(розробки уроків) 6 клас.-Х.: Ранок, 2014.-98-112с.
9.     Шолок Г. Використання інноваційних технологій на сучасному уроці літератури ΙΙВсесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2011.-№10.С.20-23
























ДОДАТКИ ДО УРОКУ №3


Картка №1

Скласти сенкан до слова «пірати»
____________________________________________________________________









Картка№2


  Які «цеглинки» складають фундамент піратського життя ?
Виписати їх в зошит.


Шибениця,  радість,  любов, самотність , дружба, жадібність, мандри, небезпека, чесність, зрада, гроші, відвага, розваги, вбивство .
____________________________________________________________________




Картка №3

Потрібно вибрати тільки ті предмети
та дописати, які були у скрині й яких немає на картках.


Костюм, кружка, пістолети, годинник, мушлі, гроші, золото, карта, ніж, квадрант, ложка, трубка.
____________________________________________________________________
































































































































Немає коментарів:

Дописати коментар