Міністерство
освіти і науки, молоді та спорту України
Відділ освіти Любешівської РДА
Матеріали учасника
районного етапу конкурсу
«Вчитель року-2014»
(номінація
«Світова література»)
Вчителя світової літератури
загальноосвітньої школи
І-ІІІст. с.Бірки
Ковалик Тетяни Іванівни
2013р.
Мета ׃ поглибити знання учнів про грецьку міфологію , розкрити
образ Геракла, як улюбленого героя стародавніх
греків;
розвивати навички зв’язного
мовлення, вміння аналізувати
в групах,
сприяти виховуванню інтересу до
історії Давньої Греції, формуванню
у шестикласників
загальнолюдських ідеалів
Тип уроку ׃ комбінований
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
− Дорогі діти ! Коли я йшла на урок , то
назбирала кленове листя. Воно ніжне,
яскраве, багряно-золотисте,зробивши свій
останній танець
, тихо падає до ніг. Воно навіває сум, адже
Деметра (богиня
родючості) знову готується до розлуки із своєю дочкою Персефоною , яка зовсім
скоро піде в підземне царство Аїда. А ще осінь навіває на нас думки, роздуми
про
людину та її
призначення на землі.
−
А якою, на вашу думку, повинна
бути людина ХХІ ст.? Варіанти відповідей учнів ( Розумна, добра, ввічлива,
смілива, рішуча, терпляча, милосердна.)
−
Так, діти, ви маєте рацію, щоб
бути людиною з великої
літери, треба
мати саме ці риси характеру. А вперше
про Людину,
та її
призначення на землі заговорили давні греки, обравши Геракла – найулюбленішим
героєм. А чому ж саме Геракла?
Адже у
стародавній Греції було багато героїв, гідних наслідування. Саме це нам і
потрібно з’ясувати на уроці . Отже,
запишемо дату, класну роботу і тему.
II. Актуалізація знань
-
Кажуть, що немає машини часу . Це
так і ні. Адже є міфи Древньої
Греції , і ми можемо повернутися в
ті часи , коли ж народився наш
герой (Уривок із мультфільму «Народження
Геракла», відео файл)
- Яке перше враження у вас
склалося про героя, коли подивилися цей уривок? Кожна людина при народжені
отримує право вибору: яким шляхом піти: добрим,спрямованим на користь людям, чи
шляхом власного зиску та амбіцій.
Гераклу доля подарувала велику силу. Яким же шляхом піде герой, як використає свою силу?
Отож, створимо уявну мандрівку в
часі за допомогою міфів древньої Греції. А Греція для нас асоціюється з
олімпійськими іграми. Ми відчуємо себе олімпійцями, виконавши ряд завдань, та
здобувши олімпійські смачні медалі.
«Сюжетний
ланцюжок»
Розмістити подвиги Геракла у правильній послідовності :
«Лернейська гідра»
«Керінейська лань»
«Авгієві стайні»
«Критський бик»
«Діомедові коні»
«Золоті яблука Гесперид»
«Червоні
бики Геріона»
«Триголовий пес Кербер»
«Пояс Іпполіти»
«Немейський лев»
«Еримфанський вепр»
-
Звіряємо відповіді:
Перший подвиг «Немейський лев»
Другий подвиг Геракла «Лернейська гідра»
Подвиг 3 . «Керінейська лань»
Подвиг4 «Ериманфський вепр»
П’ятий подвиг «Стайні царя Авгія»
Шостий подвиг «Стимфалійські птахи»
Сьомий подвиг «Крітський бик»
Восьмий подвиг « Коні Діомеда»
Дев’ятий подвиг «Пояс Іпполіти»
Десятий подвиг. «Корови Геріона»
Одинадцятий подвиг. «Золоті яблука
Гесперид»
Дванадцятий подвиг. «Викрадення
Кербера»
- Хто набрав найбільше балів? (підсумки, медаль)
- А чи пам’ятаєте ви деталі змісту твору?
Це нам допоможе з’ясувати конкурс
“ Най уважніший читач „
Пам’ятайте, що правильна відповідь оцінюється в 1бал .
(бліц – опитування )
1)
Яку шкоду приносив людям
Немейський лев?
2)
Яку подальшу користь він мав з цього?( зі
шкури зробив плащ, який не можна було ні пробити, ні спалити.)
3)
Як називалась потвора з тілом
змії та дев’ятьма головами дракона
( Лернейська гідра )
4)
Яку користь він мав від гідри ? (
В її кров Геракл вмочив стрілу, що стали отруйними )
5)
Кому належала Керинейська лань ? ( Богині мисливства Артеміді)
6)
Коли Геракл полював на вепра, отруйна стріла
випадково зачепила друга Геракла. Хто він ? ( Кентавр Фол )
7)
Стайні якого царя очистив від
гною Геракл ? ( Авгія )
8)
З якого металу були Стімфалійські птахи ? ( мідь )
9)
Які ігри
було запроваджено у зв’зку з
першим і шостим подвигами Геракла ? (
Олімпійські )
10)
Хто подарував Страшного бика
володарю о. Мінос ? (Посейдон)
11)
Кому Еврисфей подарував коней Діамеда ? ( Гері , своїй
покровительці )
12)
Куди повинен був податись герой для здійснення 12
подвигу ?
( у підземне царство Аїда)
-
Чи змінився Геракл після цих випробувань ?
(Відповіді учнів)
-В ім’я добра чи
зла здійснював подвиги ?
(Відповіді учнів)
- Так, діти. Спалюючи
й вбиваючи, Геракл залишився незаплямованим, бо все , що він робив, було
зумовлене необхідністю. Він був проти
беззаконня і мріяв про той день, коли вовк, побачивши спляче ягня, не насмілиться
його скривдити . Тому, я вважаю,що Геракл є символом сміливості, вірності своєму призначенню.
- Але ж він спалював
і знищував живих істот ? Хто вони?
(Відповіді
учнів)
III. Вивчення нового матеріалу
Читаючи міфи, ви звернули увагу, що міфічні боги прирекли людей на страждання, тільки одна
людина наважилася кинути їм виклик - це Геркулес. Він мав таку силу, якої ще не
бачив світ, але сильнішою за силу була його
доброта. Цікавий і неперевершений образ Геракла нам намагатимуся
розкрити творчі групи.
Робота в групах
(Випереджувальні завдання)
I. група «Журналіста та філологів» представить нашій увазі презентацію у
формі телепередачі.
Ж.
−
Сьогодні у нас присутні юні
філологи які вивчають Давньогрецьку
міфологію . які вивчають Давньогрецьку
міфологію . Наша передача присвячена уславленим подвигам
легендарного Геракла . Скажіть , чому ви зацікавились цим образом?
Ф.
- Відповідь нам
дають самі міфи . Уявіть образ! « Важко перерахувати всі звитяжні битви й
доблесні вчинки Геракла.
Тяжкі випробування випали на його долю , все його могутнє тіло
було в страхітливих рубцях, у рубцях було і велике героєві серце.
Чорні кучері на скронях узялися сріблястою памороззю, глибокі зморшки
покроїли обличчя . Але Геракл залишився по-дитячому
щирим,чуйним на добро і немилосердний до всього лихого.» Ці
слова взято із книги «Міфи давньої
Греції» Звичайно , стало цікаво׃ чи можна знайти цей образ у витворах
мистецтва ? Це вдалося, адже подвиги Геракла
є висвітлені у різних його видах.
(Слайди) Статуї Геракла прикрашають зали музею Лувра
(Франція), в Італії ж ми побачимо його невелику статуетку яку, Олександр
Македонський постійно возив із собою як талісман.
Давні гончарські вироби , сувенірні тарілки
розмальовані сценами його подвигів.
Ж. Я чув, що в Греції існував культ Геракла . Чи так це?
Ф. Дійсно , існував навіть святковий календар, в якому 7 свят на рік присвячено героєві і мали вони назву гераклеїв. А
кожна країна і мало не кожне містечко прагнули довести, що син Алкмени гостював
у них бодай один день.
Ж. Скажіть, а сучасне мистецтво згадує про героя?
Ф. Так . Ми маємо низку мультиплікаційних фільмів, знято
фільм
у 1957 режисером Пьєром Рішаром « Подвиги Геракла», а діти випробують силу героя у різних
комп’ютерних іграх. А ще на нас із зоряного неба дивиться сузір’я Геркулеса.
Ж. Ви мене остаточно переконали у тому , що слава
Геракла немає
меж ні в часі, ні в масштабах.
−
Дякуємо за
чудову презентацію! Як уже згадували філологи, що в мистецтві до образу Геракла часто
зверталися творчі люди.
У нашому класі теж є свої Пікассо та Левітани. Вони
втілили у малюнках своє уявлення про Геракла. Просимо презентувати малюки
прославленого героя.
-
Яким ви бачите
героя на своїх малюнках?
-
Прийом «Словесне малювання» (робота з малюнками учнів)
−
Отже ,
прославляючи Геракла,давні греки прославляли смертну людину, доводячи , що той
хто здатний на подвиг заради інших – безсмертний.
IІ. Група дослідників змісту міфів про Геракла повідомить
нам про один з подвигів Геракла
ІІІ. Група
У пам’яті народу подвиги
Геракла залишилися у вигляді фразеологічних зворотів.
-
Пояснити
значення фразеологічних зворотів ,використовуючи
Фразеологічні словники.
1. « Авгієві стайні» − безладдя, запущеність справ.
2. « Дійти до Геркулесових стовпів» – дійти межі чогось.
3. «Геркулесова праця» − справа, що вимагає
надзвичайнихзусиль
IV. група
-
Скласти сенкан зі словом «Геракл»
(Відповіді
учнів)
Геракл
Могутній , сміливий
Допомагає,
бореться, перемагає
Кожен мріє
стати схожим на нього
Герой
-
Яким ви уявляєте Геракла
(Відповіді учнів)
−
Так Геракл - герой, але перш за все він людина, із позитивними
якостями син Алкмени мав і людські слабкості ׃ він легко
шаленіє
і навіть здатний на злочин, йому важко подолати
гординю, але
заради людей він вершить 12 подвигів.
Робота з таблицею “ Риси характеру Геракла „
−
Зачитуємо цитату – визначаємо рису характеру .
Риси
характеру
|
Цитата з
тексту
|
«Дужими
руками вхопив він лев’ячу шию і почав душити»(«Немейський лев»)
|
|
«А велетень рак раз у раз нагадував про себе своїми клішнями. Спершу
Геракл не зважав на нього»(«Лернейська гідра»)
|
|
«А тоді вони з Іолаєм подалися
назад, щасливі, що позбавили людей
гидкої потвори» («Лернейська гідра»)
|
|
«Він долав непрохідні хащі, глибокі урвища і стрімкі скелі»(«Керінейська
лань»)
|
|
«…цього звірятка я йому не віддам – воно знову повернеться сюди, у гори
Аркадії, обіцяю тобі! сказав шанобливо Геракл» («Керінейська лань»)
|
|
«Геракл поспішив заспокоїти
збройне жіноцтво. Він шанобливо розповів Іпполіті, хто вони й звідки та яка
мирна мета їх сюди привела» («Іпполітин пояс»)
|
|
«… однак потім люди вільно дихатимуть і згадуватимуть його щирим словом
подяки» («Авгієві стайні»)
|
|
«Цар Діомед годував людей людським м’ясом. Він кидав їм на поталу всіх чужинців,які, гнані бурею, приставали
до його міста. До цього фракійського царя і з’явився зі своїми супутниками Геракл» («Коні Діомеда»)
|
|
«Геракл став до бою з Діомедом. Не багато було супутників у Геракла, але
все-таки переможений був Діомед і загинув у бою» («Коні Діомеда»)
|
|
«Геракл влаштував пишний похорон своєму улюбленцеві, насипав над його цілом високу могилу, а поряд з могилою заснував місто і назвав його на честь
улюбленця Абдерою» («Коні Діомеда»)
|
|
«Скрутно стало мужам: довелося їм пішими битися з вершницями, та й було
їх так мало – малесенький гурт проти цілого війська. Але на чолі того гурту
стояв Геракл, нездоланний, могутній» («Іпполітин пояс»)
«Зевсів син стиснув царя в совоїх могутніх обіймах і задушив» («Корови Геріона») |
|
«Він стояв на місці Атласа.
Неймовірний тягар ліг на плечі Зевсового сина. Він напружив усі свої сили і
вдержав небо» (Яблука Гесперид)
«Він бився з найдужчими, найзавзятішими амазонками і всіх переміг» («Іпполітин пояс») |
|
«На якусь мить Геракл зупинився, важко зітхнув, а тоді рішуче ступив
уперед» («Пес Кербер»)
|
Риси
характеру
|
Цитата з
тексту
|
Дужий
|
«Дужими
руками вхопив він лев’ячу шию і почав душити»(«Немейський лев»)
|
Терплячий
|
«А велетень рак раз у раз нагадував про себе своїми клішнями. Спершу
Геракл не зважав на нього»(«Лернейська гідра»)
|
Любить людей
|
«А тоді вони з Іолаєм подалися
назад, щасливі, що позбавили людей
гидкої потвори» («Лернейська гідра»)
|
Витривалий
|
«Він долав непрохідні хащі, глибокі урвища і стрімкі скелі»(«Керінейська
лань»)
|
Дотримується слова, не порушує обіцянок
|
«…цього звірятка я йому не віддам – воно знову повернеться сюди, у гори
Аркадії, обіцяю тобі! сказав шанобливо Геракл» («Керінейська лань»)
|
Ввічливий
|
«Геракл поспішив заспокоїти
збройне жіноцтво. Він шанобливо розповів Іпполіті, хто вони й звідки та яка
мирна мета їх сюди привела» («Іпполітин пояс»)
|
Піклується про людей
|
«… однак потім люди вільно дихатимуть і згадуватимуть його щирим словом
подяки» («Авгієві стайні»)
|
Сміливий
|
«Цар Діомед годував людей людським м’ясом. Він кидав їм на поталу всіх чужинців,які, гнані бурею, приставали
до його міста. До цього фракійського царя і з’явився зі своїми супутниками Геракл» («Коні Діомеда»)
|
Хоробрий
|
«Геракл став до бою з Діомедом. Не багато було супутників у Геракла, але
все-таки переможений був Діомед і загинув у бою» («Коні Діомеда»)
|
Щедрий, цінує дружбу
|
«Геракл влаштував пишний похорон своєму улюбленцеві, насипав над його цілом високу могилу, а поряд з могилою заснував місто і назвав його на честь
улюбленця Абдерою» («Коні Діомеда»)
|
Нездоланний, могутній
|
«Скрутно стало мужам: довелося їм пішими битися з вершницями, та й було
їх так мало – малесенький гурт проти цілого війська. Але на чолі того гурту
стояв Геракл, нездоланний, могутній» («Іпполітин пояс»)
«Зевсів син стиснув царя в совоїх могутніх обіймах і задушив» («Корови Геріона») |
Сильний, непереможний
|
«Він стояв на місці Атласа.
Неймовірний тягар ліг на плечі Зевсового сина. Він напружив усі свої сили і
вдержав небо» (Яблука Гесперид)
«Він бився з найдужчими, найзавзятішими амазонками і всіх переміг» («Іпполітин пояс») |
Рішучий
|
«На якусь мить Геракл зупинився, важко зітхнув, а тоді рішуче ступив
уперед» («Пес Кербер»)
|
-
Складаємо «гранування»
до слова «Геракл»
-
Яким же ви тепер уявляєте
Геракла?
(Відповіді учнів)
Вірш
про Геракла
Великий воїн той Геракл,
Що подвиги здійснив великі
Розвіяв в Греції він морок
Вогонь Олімпу нам відкрив
Чудовиська й потвори
Гераклу не страшні
Він всіх їх переможе,
Слабких він захистить.
Краса і розум,
Сила й міць
З’єдналось все у ньому
Це ідеал чоловіків
Вже тисячі років.
V. Закріплення нового матеріалу
- Чому ж Геракл став улюбленим
героєм давніх греків?
(Відповіді
учнів)
- Отож ,Геракл
недарма став улюбленим героєм давніх
греків. Він
був сильним,
красивим, розумним, завжди міг знайти вихід із будь-якої
ситуації. Герой був взірцем досконалості, а це як відомо
цінувалось у
Древній Греції.
−
А ще зло повинне бути покаране ,
а людина завдяки своєму розумові може
багато чого досягти.
-
Які ж риси характеру ви вважаєте
найважливішими для себе ?
(Прийом «Жовте листя»)
-
Чи існують Геракли в наші дні?
Кого ж з сучасників ви можете назвати? (Василь Вірастюк та брати Клички)
−
Так люди повинні прагнути бути сильними, сміливими,
добрими , а отже Геракл та його подвиги в ім’я людей будуть славитись на довгі роки. Недарма в українській мові є відповідне
йому ім’я Святослав , адже “ Гера „ – означає свята. Створивши міф про Геракла,
давні греки вклали в образ героя своє бачення ролі людини на землі. Смілива,
горда й сильна людина буде завжди користуватися прихильністю богів і увічнить
своє ім’я у подвигах заради людей і Батьківщини. Саме такими повинні бути
громадяни нашої неньки -України.
Самооцінка
Учня 6
класу__________________________________________
Оцініть себе по кожному з
визначених напрямів від 0 до 2 балів
1.Ви брали активну участь у
роботі групи________________
2.Ви вносили вдалі пропозиції,
які врахувалиа група______
3.Ви висували цікаву ідею, що
сподобалась іншим_________
4.Ви надавали підтримку іншим
членам групи , заохочували їх до
роботи_________________________________________________
5.Ви доповідали класу про
результати роботи________________
6.Ви виявляли себе як творча
особистість___________________
Усього
балів______________________________________________
Оцінка
вчителя___________________________________________
VII. Домашня робота:
1.Підготувати характеристику образу
Геракла;
2.Скласти уявне інтерв’ю з Гераклом (інд.завдання);
3.Яким міг бути 13 подвиг героя? (інд.завдання).
Робота з таблицею “ Риси характеру
Геракла „
−
Зачитуємо цитату – визначаємо рису характеру .
Риси
характеру
|
Цитата
з тексту
|
|
«Дужими
руками вхопив він лев’ячу шию і
почав душити»(«Немейський лев»)
|
|
«А велетень рак раз у раз нагадував про себе своїми клішнями.
Спершу Геракл не зважав на нього»(«Лернейська гідра»)
|
|
«А тоді вони з Іолаєм
подалися назад, щасливі, що
позбавили людей гидкої потвори» («Лернейська гідра»)
|
|
«Він долав непрохідні хащі, глибокі урвища і стрімкі
скелі»(«Керінейська лань»)
|
|
«…цього звірятка я йому не віддам – воно знову
повернеться сюди, у гори Аркадії, обіцяю тобі! сказав шанобливо Геракл»
(«Керінейська лань»)
|
|
«Геракл поспішив
заспокоїти збройне жіноцтво. Він шанобливо розповів Іпполіті, хто вони й
звідки та яка мирна мета їх сюди привела» («Іпполітин пояс»)
|
|
«… однак потім люди вільно дихатимуть і згадуватимуть
його щирим словом подяки» («Авгієві стайні»)
|
|
«Цар Діомед годував людей людським м’ясом. Він кидав їм на поталу всіх чужинців,які, гнані бурею, приставали
до його міста. До цього фракійського царя і з’явився зі своїми супутниками Геракл» («Коні Діомеда»)
|
|
«Геракл став до бою з Діомедом. Не багато було
супутників у Геракла, але все-таки переможений був Діомед і загинув у бою»
(«Коні Діомеда»)
|
|
«Геракл влаштував пишний похорон своєму улюбленцеві,
насипав над його цілом високу
могилу, а поряд з могилою заснував місто і назвав його на честь
улюбленця Абдерою» («Коні Діомеда»)
|
|
«Скрутно стало мужам: довелося їм пішими битися з
вершницями, та й було їх так мало – малесенький гурт проти цілого війська.
Але на чолі того гурту стояв Геракл, нездоланний, могутній» («Іпполітин
пояс»)
«Зевсів син стиснув царя в совоїх могутніх обіймах і задушив» («Корови Геріона») |
|
«Він стояв на місці
Атласа. Неймовірний тягар ліг на плечі Зевсового сина. Він напружив
усі свої сили і вдержав небо» (Яблука Гесперид)
«Він бився з найдужчими, найзавзятішими амазонками і всіх переміг» («Іпполітин пояс») |
|
«На якусь мить Геракл зупинився, важко зітхнув, а тоді
рішуче ступив уперед» («Пес Кербер»)
|
Немає коментарів:
Дописати коментар