Вчитель року 2014





                        Міністерство освіти і науки, молоді та спорту  України
                                      Відділ освіти Любешівської РДА

                                               

            Матеріали учасника
       районного етапу конкурсу
«Вчитель року-2014»
(номінація «Світова література»)



Вчителя світової літератури                                 загальноосвітньої школи
 І-ІІІст. с.Бірки
Ковалик Тетяни Іванівни

                                                 

                                                                      2013р.



Тема׃ Герал – уславлений герой стародавніх  греків
Мета ׃ поглибити знання учнів про грецьку міфологію , розкрити
               образ Геракла, як улюбленого героя стародавніх греків;
               розвивати навички зв’язного мовлення,  вміння аналізувати в групах,
              сприяти виховуванню інтересу до історії Давньої Греції, формуванню
              у шестикласників загальнолюдських  ідеалів
Тип уроку ׃ комбінований

                                              Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Дорогі діти ! Коли я йшла на урок , то назбирала  кленове листя. Воно ніжне, яскраве, багряно-золотисте,зробивши свій
останній танець , тихо падає до ніг. Воно навіває сум, адже
Деметра (богиня родючості) знову готується до розлуки із своєю дочкою Персефоною , яка зовсім скоро піде в підземне царство Аїда. А ще осінь навіває на нас думки, роздуми про
людину та її призначення  на землі.

       А якою, на вашу думку, повинна бути людина ХХІ ст.? Варіанти відповідей учнів ( Розумна, добра, ввічлива, смілива, рішуча, терпляча, милосердна.)

       Так, діти, ви маєте рацію, щоб бути людиною  з  великої
літери, треба мати саме ці риси характеру. А вперше  про Людину,
та її призначення на землі заговорили давні греки, обравши Геракла – найулюбленішим героєм. А чому ж  саме Геракла?
Адже у стародавній Греції було багато героїв, гідних наслідування. Саме це нам і потрібно  з’ясувати на уроці . Отже, запишемо дату, класну роботу і тему.
II. Актуалізація знань
-         Кажуть, що немає машини часу . Це так і ні. Адже є міфи Древньої
Греції , і  ми можемо повернутися в ті  часи , коли ж народився наш герой  (Уривок із мультфільму «Народження Геракла», відео файл)

   - Яке перше враження у вас склалося про героя, коли подивилися цей уривок? Кожна людина при народжені отримує право вибору: яким шляхом піти: добрим,спрямованим на користь людям, чи шляхом власного зиску та амбіцій.
Гераклу доля подарувала велику силу. Яким же  шляхом піде герой, як використає свою силу?
   Отож, створимо уявну мандрівку в часі за допомогою міфів древньої Греції. А Греція для нас асоціюється з олімпійськими іграми. Ми відчуємо себе олімпійцями, виконавши ряд завдань, та здобувши олімпійські смачні медалі.
                              
                                  «Сюжетний ланцюжок»
            Розмістити подвиги  Геракла у правильній послідовності :
                                         «Лернейська гідра»
                                        «Керінейська лань»
                                        «Авгієві стайні»
                                        «Критський бик»
                                        «Діомедові коні»
                                        «Золоті яблука Гесперид»
                                       «Червоні бики Геріона»
                                       «Триголовий пес Кербер»
                                      «Пояс Іпполіти»
                                      «Немейський лев»
                                     «Еримфанський вепр»
-        Звіряємо відповіді:
Перший подвиг «Немейський лев»
Другий подвиг Геракла «Лернейська гідра»
Подвиг 3 . «Керінейська лань»
 
Подвиг4 «Ериманфський вепр»
Пятий подвиг «Стайні царя Авгія»
Шостий подвиг «Стимфалійські птахи»

Сьомий подвиг «Крітський бик»
  
Восьмий подвиг « Коні Діомеда»
 Девятий подвиг  «Пояс Іпполіти»
Десятий  подвиг. «Корови Геріона»
Одинадцятий подвиг.  «Золоті яблука Гесперид»
Дванадцятий подвиг.  «Викрадення Кербера»
- Хто набрав найбільше балів? (підсумки, медаль)
- А чи пам’ятаєте ви деталі змісту твору?
    Це нам допоможе з’ясувати  конкурс    “  Най уважніший читач
Пам’ятайте, що правильна відповідь оцінюється в 1бал .
                                                   (бліц – опитування )
1)  Яку шкоду приносив людям Немейський лев?
2)   Яку подальшу користь він мав з цього?( зі шкури зробив плащ, який не можна було ні пробити, ні спалити.)
3)  Як називалась потвора з тілом змії та дев’ятьма головами дракона
( Лернейська гідра )
4)  Яку користь він мав від гідри ? ( В її кров Геракл вмочив стрілу, що стали отруйними )

5)  Кому належала Керинейська  лань ? ( Богині мисливства  Артеміді)
6)  Коли  Геракл полював на вепра, отруйна стріла випадково зачепила друга Геракла. Хто він ? ( Кентавр Фол )

7)  Стайні якого царя очистив від гною Геракл ? ( Авгія )

8)   З якого металу були  Стімфалійські птахи ? ( мідь )

9)   Які ігри  було запроваджено у зв’зку  з першим і шостим подвигами  Геракла ? ( Олімпійські )

10)        Хто подарував Страшного бика володарю о. Мінос  ? (Посейдон)

11)        Кому Еврисфей  подарував коней Діамеда ? ( Гері , своїй покровительці )

12)        Куди  повинен був податись герой для здійснення 12 подвигу ? 

( у підземне царство Аїда)
-        Чи змінився  Геракл після цих випробувань ?
    (Відповіді учнів)
-В ім’я добра чи зла здійснював подвиги ?
     (Відповіді учнів)
- Так, діти. Спалюючи й вбиваючи, Геракл залишився незаплямованим, бо все , що він робив, було зумовлене необхідністю. Він  був проти беззаконня і мріяв про той день, коли вовк, побачивши спляче ягня, не насмілиться його скривдити . Тому, я вважаю,що Геракл є символом сміливості, вірності  своєму призначенню.
- Але ж він спалював і знищував живих істот ? Хто вони?
      (Відповіді учнів)

III. Вивчення нового матеріалу
Читаючи міфи, ви звернули увагу, що міфічні боги  прирекли людей на страждання, тільки одна людина наважилася кинути їм виклик - це Геркулес. Він мав таку силу, якої ще не бачив світ, але сильнішою за силу була його  доброта. Цікавий і неперевершений образ Геракла нам намагатимуся розкрити творчі групи.
                    

                Робота в групах
(Випереджувальні завдання)
I. група «Журналіста та філологів» представить нашій увазі презентацію у формі телепередачі.

Ж.
     Сьогодні у нас присутні юні філологи  які вивчають Давньогрецьку міфологію .  які вивчають Давньогрецьку міфологію . Наша передача присвячена уславленим подвигам
легендарного Геракла . Скажіть , чому ви зацікавились цим образом?
Ф.
- Відповідь нам дають самі міфи . Уявіть образ! « Важко перерахувати всі звитяжні битви й доблесні вчинки Геракла.
Тяжкі випробування випали на його долю , все його могутнє тіло
було в страхітливих рубцях, у рубцях було і велике героєві серце.
Чорні кучері на скронях узялися сріблястою памороззю, глибокі зморшки покроїли обличчя . Але Геракл залишився по-дитячому
щирим,чуйним на добро і немилосердний до всього лихого.»  Ці
слова взято із книги  «Міфи давньої Греції» Звичайно , стало цікаво׃ чи можна знайти цей образ у витворах мистецтва ? Це вдалося, адже подвиги Геракла  є висвітлені у різних його видах.
(Слайди) Статуї Геракла прикрашають зали музею Лувра (Франція), в Італії ж ми побачимо його невелику статуетку яку, Олександр Македонський постійно возив із собою як талісман.
Давні гончарські вироби , сувенірні тарілки розмальовані сценами його подвигів.
Ж. Я чув, що в Греції існував культ Геракла . Чи так це?
Ф. Дійсно , існував навіть  святковий календар, в якому 7 свят на рік присвячено героєві і мали вони назву гераклеїв. А кожна країна і мало не кожне містечко прагнули довести, що син Алкмени гостював у них бодай один день.
Ж. Скажіть, а сучасне мистецтво згадує про героя?
Ф. Так . Ми маємо низку мультиплікаційних фільмів, знято фільм
у 1957 режисером Пьєром Рішаром « Подвиги Геракла», а  діти випробують силу героя у різних комп’ютерних іграх. А ще на нас із зоряного неба дивиться сузір’я  Геркулеса.
Ж. Ви мене остаточно переконали у тому , що слава Геракла немає
меж ні в часі, ні в масштабах.

     Дякуємо за чудову презентацію! Як уже згадували філологи,  що в мистецтві до образу Геракла часто зверталися творчі люди.
У нашому класі теж є свої Пікассо та Левітани. Вони втілили у малюнках своє уявлення про Геракла. Просимо презентувати малюки прославленого героя. 
-         Яким ви бачите героя на своїх малюнках?
-        Прийом «Словесне малювання» (робота з малюнками учнів)
     Отже , прославляючи Геракла,давні греки прославляли смертну людину, доводячи , що той хто здатний на подвиг заради інших – безсмертний.
IІ. Група дослідників змісту міфів про Геракла повідомить нам про один з подвигів Геракла

ІІІ. Група
У пам’яті народу подвиги  Геракла залишилися у вигляді фразеологічних зворотів.
-        Пояснити значення фразеологічних зворотів ,використовуючи
Фразеологічні словники.
1.   « Авгієві стайні» − безладдя, запущеність справ.
2.   « Дійти до Геркулесових стовпів» – дійти межі чогось.
3.   «Геркулесова праця» − справа, що вимагає надзвичайнихзусиль
 IV. група
-        Скласти сенкан зі словом «Геракл»
(Відповіді учнів)                                 
                                       Геракл
 Могутній , сміливий
Допомагає, бореться, перемагає
Кожен мріє стати схожим на нього
                                         Герой
-        Яким ви уявляєте Геракла                                                           (Відповіді учнів)

     Так  Геракл - герой, але  перш за все він людина, із позитивними
якостями син Алкмени мав і людські слабкості ׃ він легко шаленіє
і навіть здатний на злочин, йому важко подолати гординю, але
заради людей він вершить 12 подвигів.



Робота з таблицею “ Риси характеру Геракла „
     Зачитуємо цитату – визначаємо рису характеру .
Риси характеру
Цитата з тексту

«Дужими руками вхопив він левячу шию і почав душити»(«Немейський лев»)

«А велетень рак раз у раз нагадував про себе своїми клішнями. Спершу Геракл не зважав на нього»(«Лернейська гідра»)

«А тоді вони з Іолаєм  подалися назад, щасливі, що  позбавили людей гидкої потвори» («Лернейська гідра»)

«Він долав непрохідні хащі, глибокі урвища і стрімкі скелі»(«Керінейська лань»)

«…цього звірятка я йому не віддам – воно знову повернеться сюди, у гори Аркадії, обіцяю тобі! сказав шанобливо Геракл» («Керінейська лань»)

«Геракл  поспішив заспокоїти збройне жіноцтво. Він шанобливо розповів Іпполіті, хто вони й звідки та яка мирна мета їх сюди привела» («Іпполітин пояс»)

«… однак потім люди вільно дихатимуть і згадуватимуть його щирим словом подяки» («Авгієві стайні»)

«Цар Діомед годував людей людським мясом. Він кидав їм на поталу всіх чужинців,які, гнані бурею, приставали до його міста. До цього фракійського царя і зявився зі своїми супутниками Геракл» («Коні Діомеда»)

«Геракл став до бою з Діомедом. Не багато було супутників у Геракла, але все-таки переможений був Діомед і загинув у бою» («Коні Діомеда»)

«Геракл влаштував пишний похорон своєму улюбленцеві, насипав  над його цілом високу могилу,  а поряд з могилою  заснував місто і назвав його на честь улюбленця Абдерою» («Коні Діомеда»)

«Скрутно стало мужам: довелося їм пішими битися з вершницями, та й було їх так мало – малесенький гурт проти цілого війська. Але на чолі того гурту стояв Геракл, нездоланний, могутній» («Іпполітин пояс»)
«Зевсів син стиснув царя в совоїх могутніх обіймах і задушив» («Корови Геріона»)

«Він стояв на місці  Атласа. Неймовірний тягар ліг на плечі Зевсового сина. Він напружив усі свої сили і вдержав небо» (Яблука Гесперид)
 «Він бився з найдужчими, найзавзятішими амазонками і всіх переміг» («Іпполітин пояс»)

«На якусь мить Геракл зупинився, важко зітхнув, а тоді рішуче ступив уперед» («Пес Кербер»)

Риси характеру
Цитата з тексту
Дужий
«Дужими руками вхопив він левячу шию і почав душити»(«Немейський лев»)
Терплячий
«А велетень рак раз у раз нагадував про себе своїми клішнями. Спершу Геракл не зважав на нього»(«Лернейська гідра»)
Любить людей
«А тоді вони з Іолаєм  подалися назад, щасливі, що  позбавили людей гидкої потвори» («Лернейська гідра»)
Витривалий
«Він долав непрохідні хащі, глибокі урвища і стрімкі скелі»(«Керінейська лань»)
Дотримується слова, не порушує обіцянок
«…цього звірятка я йому не віддам – воно знову повернеться сюди, у гори Аркадії, обіцяю тобі! сказав шанобливо Геракл» («Керінейська лань»)
Ввічливий
«Геракл  поспішив заспокоїти збройне жіноцтво. Він шанобливо розповів Іпполіті, хто вони й звідки та яка мирна мета їх сюди привела» («Іпполітин пояс»)
Піклується про людей
«… однак потім люди вільно дихатимуть і згадуватимуть його щирим словом подяки» («Авгієві стайні»)
Сміливий
«Цар Діомед годував людей людським мясом. Він кидав їм на поталу всіх чужинців,які, гнані бурею, приставали до його міста. До цього фракійського царя і зявився зі своїми супутниками Геракл» («Коні Діомеда»)
Хоробрий
«Геракл став до бою з Діомедом. Не багато було супутників у Геракла, але все-таки переможений був Діомед і загинув у бою» («Коні Діомеда»)
Щедрий, цінує дружбу
«Геракл влаштував пишний похорон своєму улюбленцеві, насипав  над його цілом високу могилу,  а поряд з могилою  заснував місто і назвав його на честь улюбленця Абдерою» («Коні Діомеда»)
Нездоланний, могутній
«Скрутно стало мужам: довелося їм пішими битися з вершницями, та й було їх так мало – малесенький гурт проти цілого війська. Але на чолі того гурту стояв Геракл, нездоланний, могутній» («Іпполітин пояс»)
«Зевсів син стиснув царя в совоїх могутніх обіймах і задушив» («Корови Геріона»)
Сильний, непереможний
«Він стояв на місці  Атласа. Неймовірний тягар ліг на плечі Зевсового сина. Він напружив усі свої сили і вдержав небо» (Яблука Гесперид)
 «Він бився з найдужчими, найзавзятішими амазонками і всіх переміг» («Іпполітин пояс»)
Рішучий
«На якусь мить Геракл зупинився, важко зітхнув, а тоді рішуче ступив уперед» («Пес Кербер»)
-        Складаємо «гранування» до слова «Геракл»
-        Яким же ви тепер уявляєте Геракла?
                 (Відповіді учнів)                               
                                    












                                        Вірш про Геракла
Великий воїн той Геракл,
Що подвиги здійснив великі
Розвіяв в Греції він морок
Вогонь Олімпу нам відкрив
Чудовиська й потвори
Гераклу не страшні
Він всіх їх переможе,
Слабких він захистить.
Краса і розум,
Сила й міць
З’єдналось все у ньому
Це ідеал чоловіків
Вже тисячі років.

V. Закріплення нового матеріалу
- Чому  ж Геракл став улюбленим героєм давніх греків?
(Відповіді учнів)
- Отож ,Геракл недарма   став улюбленим героєм давніх греків. Він
був сильним, красивим, розумним, завжди міг знайти вихід із      будь-якої  ситуації. Герой був взірцем досконалості, а це як відомо
цінувалось у Древній Греції.
     А ще зло повинне бути покаране , а людина завдяки своєму розумові може  багато чого досягти.
                                
-        Які ж риси характеру ви вважаєте найважливішими для себе ?
(Прийом «Жовте листя»)
-        Чи існують Геракли в наші дні? Кого ж з сучасників ви можете назвати? (Василь Вірастюк та брати Клички)

     Так люди  повинні прагнути бути сильними, сміливими, добрими , а отже Геракл та його подвиги в ім’я людей  будуть славитись на довгі  роки. Недарма в українській мові є відповідне йому ім’я Святослав , адже “ Гера „ – означає свята. Створивши міф про Геракла, давні греки вклали в образ героя своє бачення ролі людини на землі. Смілива, горда й сильна людина буде завжди користуватися прихильністю богів і увічнить своє ім’я у подвигах заради людей і Батьківщини. Саме такими повинні бути громадяни нашої неньки -України.
VI. Оцінювання вчителем учнів та самооцінка.
                        Самооцінка
Учня 6 класу__________________________________________
Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 2 балів
1.Ви брали активну участь у роботі групи________________
2.Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувалиа група______
3.Ви висували цікаву ідею, що сподобалась іншим_________
4.Ви надавали підтримку іншим членам групи , заохочували їх до роботи_________________________________________________
5.Ви доповідали класу про результати роботи________________
6.Ви виявляли себе як творча особистість___________________
Усього балів______________________________________________
Оцінка вчителя___________________________________________
VII. Домашня робота:
1.Підготувати  характеристику образу Геракла;
2.Скласти уявне інтерв’ю з Гераклом (інд.завдання);
3.Яким міг бути 13 подвиг героя? (інд.завдання).







Робота з таблицею “ Риси характеру Геракла „
     Зачитуємо цитату – визначаємо рису характеру .
Риси характеру
Цитата з тексту

«Дужими руками вхопив він левячу шию і почав душити»(«Немейський лев»)

«А велетень рак раз у раз нагадував про себе своїми клішнями. Спершу Геракл не зважав на нього»(«Лернейська гідра»)

«А тоді вони з Іолаєм  подалися назад, щасливі, що  позбавили людей гидкої потвори» («Лернейська гідра»)

«Він долав непрохідні хащі, глибокі урвища і стрімкі скелі»(«Керінейська лань»)

«…цього звірятка я йому не віддам – воно знову повернеться сюди, у гори Аркадії, обіцяю тобі! сказав шанобливо Геракл» («Керінейська лань»)

«Геракл  поспішив заспокоїти збройне жіноцтво. Він шанобливо розповів Іпполіті, хто вони й звідки та яка мирна мета їх сюди привела» («Іпполітин пояс»)

«… однак потім люди вільно дихатимуть і згадуватимуть його щирим словом подяки» («Авгієві стайні»)

«Цар Діомед годував людей людським мясом. Він кидав їм на поталу всіх чужинців,які, гнані бурею, приставали до його міста. До цього фракійського царя і зявився зі своїми супутниками Геракл» («Коні Діомеда»)

«Геракл став до бою з Діомедом. Не багато було супутників у Геракла, але все-таки переможений був Діомед і загинув у бою» («Коні Діомеда»)

«Геракл влаштував пишний похорон своєму улюбленцеві, насипав  над його цілом високу могилу,  а поряд з могилою  заснував місто і назвав його на честь улюбленця Абдерою» («Коні Діомеда»)

«Скрутно стало мужам: довелося їм пішими битися з вершницями, та й було їх так мало – малесенький гурт проти цілого війська. Але на чолі того гурту стояв Геракл, нездоланний, могутній» («Іпполітин пояс»)
«Зевсів син стиснув царя в совоїх могутніх обіймах і задушив» («Корови Геріона»)

«Він стояв на місці  Атласа. Неймовірний тягар ліг на плечі Зевсового сина. Він напружив усі свої сили і вдержав небо» (Яблука Гесперид)
 «Він бився з найдужчими, найзавзятішими амазонками і всіх переміг» («Іпполітин пояс»)

«На якусь мить Геракл зупинився, важко зітхнув, а тоді рішуче ступив уперед» («Пес Кербер»)
















Немає коментарів:

Дописати коментар